Alle beetjes helpen in Congo, Gestelse stichting bestaat 20 jaar

EINDHOVEN – De oprichters en drijvende krachten achter de dit weekend jubilerende stichting Bambale zijn Bioly en Gerda Ikele uit Gestel. ,,Maar zonder de hulp van onze andere vrijwilligers zouden we niet voor elkaar hebben gekregen wat ons tot nu toe gelukt is”, haast Gerda Ikele te zeggen.

Haar man Bioly kwam 33 jaar geleden als politiek vluchteling vanuit Congo naar Nederland. ,,Ik ben hier fantastisch opgevangen”, vertelt Bioly, die werkzaam is als medisch analist. ,,Dankzij hun steun heb ik hier een nieuw leven kunnen opbouwen.”

Ruim twintig jaar geleden keerde hij voor de eerste keer terug naar zijn geboorteland, naar zijn familie. ,,En toen zag ik dat de mensen daar dezelfde steun nodig hebben als die ik kreeg bij mijn komst in Nederland. Steun om een menswaardig bestaan te kunnen opbouwen. Zeker in Oost-Congo ontbreekt het hen te vaak aan steun van de overheid.”

Via het opzetten en financieren van kleinschalige projecten en het verzenden van gereedschappen en kennis lukte het Bambale om in twintig jaar mensen in Oost-Congo een toekomstperspectief te bieden. ,,We kunnen in een aantal gevallen het verschil maken”, zegt Gerda. ,,We hebben gezorgd voor een basis- en middelbare school en een houtwerkplaats. Een agrarisch project voor vrouwen opgezet, samen met anderen een ziekenhuis helemaal opgeknapt en een internetcafé geopend waar computercursussen worden gegeven. Ook hebben we twee pick-uptrucks gekocht voor een landbouwcoöperatie.” De door Bambale gebouwde school telt 180 leerlingen; 150 op de basisschool, 30 op de middelbare. ,,De school heeft ook een bibliotheek en kan zichzelf middels het lesgeld bijna geheel bedruipen”, aldus Bioly. Hij benadrukt dat Bambale de mensen ook leert op een praktische manier zelfredzaam te zijn, minder afhankelijk van bijvoorbeeld de grillige overheidssteun. ,,We willen de mensen laten zien dat ze door samen te werken een beter, veiliger en gezonder leven leiden.”

Laat een reactie achter