Informatiecentrum

Centre de Formation et Bureautique Bambale

Computer en internetfaciliteiten voor bevolking en met name scholieren en studenten in Inkisi/Kisantu. Computervaardigheden en toegang tot internet zijn uitgelezen instrumenten om de kwaliteit van het onderwijs sterk te verbeteren. opening

Daarnaast biedt Stichting Bambale zo ook de kleine ondernemingen kans om hun bedrijfsvoering en rendabiliteit te verbeteren. In informatica geschoolde mensen hebben meer kansen op de arbeidsmarkt.Informatica is een luxe in Congo. Alleen rijke mensen hebben een computer. Computervaardigheden zijn voorbehouden aan een kleine, bevoorrechte groep. Ook de scholen en opleidingsinstellingen in Inkisi-Kisantu (115.000 inwoners) beschikken niet over computers. Toegang tot internet is beperkt en duur. En dat is jammer in een regio waar traditionele kennisbronnen schaars, duur en vaak gedateerd zijn.

Daarom is met steun van sponsoren in samenwerking met de coöperatie ACCPB het kantoor van ACCPB afgelopen jaren omgebouwd tot een modern informatiecentrum: betaalbaar internet, computercursussen en print- en kopieermogelijkheden.

Het centrum is 7 februari 2015 officieel en met aandacht voor lokale rituelen geopend.201504291834
Sindsdien weten bezoekers het centrum goed te vinden en zijn de eerste cursussen gestart.
Het voltallige lerarenteam van Complexe Scolaire Bambale is in april begonnen met computer trainingen.
Het is de bedoeling om vervolgens zo snel mogelijk te starten met computerondersteund onderwijs voor de leerlingen.

In de huidige opstartfase is het centrum wel meteen tegen een paar zaken aangelopen. Beveiliging en bewaking zijn van groot belang. Daarnaast zou het voor de continuïteit en zelfstandigheid van het project goed zijn om het centrum te voorzien van een eigen zonne-energie systeem. De openbare stroomvoorziening hapert namelijk regelmatig, soms urenlang. Gezien de staat van de huidige regionale infrastructuur zal dit probleem de komende jaren zeker niet minder worden.