Maniokmolen

Op verzoek van lokale vrouwen in Ntadi is in 2000 ter verlichting van hun zware huishoudelijke taken een maniokmolen aangeschaft. Gezien de positieve invloed die de aanwezigheid van een maniokmolen  heeft (werkgelegenheid, gedeelde verantwoordelijkheid, taakverlichting vrouwen) wil Stichting Bambale ook andere dorpen ondersteunen bij de aanschaf van een maniokmolen.

Maniok is een van de basisproducten van Congo. Het wordt gegeten in de vorm van deeg (fufu). Om dit deegproduct te kunnen maken wordt de maniokwortel na de oogst gedroogd en vervolgens gemalen. Normaal gesproken doen de vrouwen dit malen met een stamper. Het is een zwaar karwei. Op sommige plaatsen is het mogelijk de maniok machinaal te vermalen, bijvoorbeeld in het stadje Kisantu. In de kleinere dorpen zijn er vaak geen molens. De vrouwen hebben daar de keus tussen het zware handmatige karwei of een (lange) tocht, zwaar beladen met maniokwortels en vaak ook nog een kind, naar de dichtstbijzijnde molen.

In 2000 is de eerste maniokmolen geïnstalleerd in Ntadi nabij het Bambale land- en tuinbouwproject Véronique. N.a.v. veranderde omstandigheden in Ntadi, is de molen in 2005 verplaatst naar Kimpemba waar de molen sindsdien optimaal gebruikt wordt.

De molen wordt beheerd door de Boerencoöperatie ACCPB. De opbrengst wordt gebruikt om de machine te onderhouden, de molenaar te betalen en de continuïteit en uitbreiding van het project te waarborgen.

Het maniokmolenproject loopt goed en de belangstelling van omliggende dorpen is groot. In 2008 is nog een maniokmolen in het dorpje Kinsaku-Moanda in gebruik genomen. Ook deze molen wordt uitgebaat door het plaatselijke filiaal van de ACCPB.