Gezondheidscentrum (Kimpemba)

Stichting Bambale draagt bij aan de renovatie en uitbreiding van het gezondheidscentrum in Kimpemba.

Kimpemba is een plattelandsgemeenschap ongeveer 60 km verwijderd van het dichtstbijzijnde stadje Kisantu. Het gezondheidscentrum is door de slechte infrastructuur moeilijk bereikbaar en ondervind verschillende gebreken. Het bestaande 50 jaar oude gebouw is flink verouderd, er zijn geen voorzieningen voor elektriciteit en schoon drinkwater en er is een tekort aan laboratorium materialen. Verder is door de groeiende bevolking het gezondheidscentrum te klein geworden. Door de behoefte aan meer ruimte met name voor zwangerschapsbegeleiding en perinatale zorg is Stichting Bambale met de hulp van Cordaid er in geslaagd om het gezondheidscentrum volledig te renoveren. Begin 2011 is er begonnen met het plaatsen van zonnepanelen en de ingebruikname van een nieuwe watertank.
Behalve het gebouw zelf was ook de inrichting oud, versleten en dringend aan vervanging toe. Tijdens het werkbezoek in juni 2012 heeft voorzitter, Bioly Ikele, samen met de arts van het gezondheidscentrum ziekenhuisbedden -en matrassen gekocht. Verder heeft Stichting Bambale het ziekenhuis kunnen helpen met verschillende medische instrumenten, apparatuur en een motor.
Het gezondheidscentrum heeft de werkzaamheden voortgezet door zelf een aparte, vrijstaande operatie/behandelkamer bij te bouwen voor besmettelijke patiënten.