Gezondheidscentrum (Kimpemba)

Ondersteuning renovatie en uitbreiding van een klein gezondheidscentrum in Kimpemba. Het bestaande 50 jaar oude gebouw is aan een grondige opknapbeurt toe. Er zijn geen voorzieningen voor elektriciteit en schoon drinkwater. Er is een tekort aan laboratorium materialen en instrumenten.

Kimpemba is een plattelandsgemeenschap ongeveer 60 km verwijderd van het dichtstbijzijnde stadje Kisantu. Zelfs onder goede weersomstandigheden duurt het vanwege de slechte staat van de weg al gauw 4 uur om per auto in Kisantu te komen. Vandaar dat de bevolking van Kimpemba en omgeving voor medische verzorging volledig afhankelijk is van het plaatselijke gezondheidscentrum. Daarnaast is het pand te klein, want hoewel het aantal inwoners in de regio Kimpemba flink gegroeid is, heeft er nooit uitbreiding plaats gevonden. Met name voor zwangerschapsbegeleiding en perinatale zorg is hiervoor meer ruimte nodig.

Samen met de lokale bevolking zet Stichting Bambale zich in om het bestaande gezondheidscentrum volledig te renoveren en te voorzien van elektriciteit en drinkwater.

Mede dankzij subsidie van Cordaid is eind 2009 gestart met de renovatie van het gezondheidscentrum. De werkzaamheden zijn prima verlopen. Tijdens de schoolvakanties konden de patiënten tijdelijk worden ondergebracht in de klaslokalen van de plaatselijke school. Augustus 2010 is de laatste hand aan de renovatie gelegd.
In 2011 zijn er zonnepanelen geïnstalleerd en is er een nieuwe watertank in gebruik genomen.

Behalve het gebouw zelf was ook de inrichting oud, versleten en dringend aan vervanging toe. Tijdens zijn werkbezoek in juni 2012 heeft Bioly daarom samen met de arts van het gezondheidscentrum bedden en matrassen gekocht. Deze zijn meteen meegenomen naar Kimpemba en door de patiënten dankbaar in gebruik genomen. Ook heeft Stichting Bambale het ziekenhuis kunnen helpen met verschillende medische instrumenten, apparatuur en een motor. Samen met de locale bevolking zet Stichting Bambale zich in om het bestaande gezondheidscentrum volledig te renoveren en te voorzien van elektriciteit en drinkwater. De lokale organisatie zelf heeft een aparte, vrijstaande operatie/behandelkamer bijgebouwd. Met name voor besmettelijke patiënten.