Bioly Ikele

IMG_7754

Mijn naam is Bioly Ikele, oprichter van Stichting Bambale. Ik ben afkomstig uit de Democratische Republiek Congo en sinds 1983 woonachtig in Eindhoven. Ik ben getrouwd, heb vier kinderen en ben werkzaam als medisch microbiologisch analist in een ziekenhuis.

Waarom stichting Bambale?
Toen ik in 1996 mijn land bezocht, schrok ik van de omstandigheden waarin de mensen leefden. De mensen leefden in totale armoede. Er is geen werkgelegenheid, de hygiënische omstandigheden zijn slecht, gezondheidszorg is verwaarloosd, het onderwijs is beneden peil, salarissen worden niet altijd uitbetaald en er zijn veel dakloze kinderen. Eigenlijk hoeft Congo niet in deze armoedige situatie te verkeren, het is van nature een rijk land en heeft veel grondstoffen en een vruchtbaar klimaat.

We willen geen Sinterklaas spelen in Congo

image-2102921

Bioly Ikele wint de Wereldburgerprijs Eindhoven 2010 “Bioly Ikele vormt een brug tussen mensen en culturen en is daarmee een terechte Wereldburger Eindhoven 2010.”

Voor het oprichten van Stichting Bambale werd ik geïnspireerd door Zr. Veronique van Woerkum van de congregatie De Zrs. Van Liefde in Eindhoven. In overleg met andere Congolezen werd in 1997 Stichting Bambale opgericht. Samen willen wij projecten in Congo opzetten en realiseren die de levensomstandigheden van de bevolking duurzaam kunnen verbeteren.Ik wil dat Stichting Bambale een organisatie is die structurele hulp kan bieden aan de kansarme mensen, waarbij zij leren voor zichzelf te zorgen en zich te ontwikkelen. Daarmee wil ik bereiken dat de armoede in Congo minder wordt, zodat kinderen naar school kunnen gaan en iedereen de kans krijgt gezond te blijven.

DSC00212“We willen geen Sinterklaas spelen in Congo, maar zorgen dat al de projecten in Congo op den duur zelfvoorzienend worden. Dat betekent dat we de mensen ‘de hengel willen geven om te leren vissen, in plaats van hen elke keer opnieuw vis te geven’.”