Bébé Masamuna

DSC00357

Raphael Ksilumeso Masamuna is 03/08/1962 geboren in Matadi, provincie Bas-Congo, in een katholiek gezin van 9 kinderen. Hij is getrouwd en vader van 4 jongens en 2 meisjes.
Na de lagere school in Matadi verhuisde hij met zijn faminilie in 1974 naar Kinshasa waar hij de middelbare school doorliep. Studeren aan een universiteit was niet mogelijk. Daarom is Bébé na zijn middelbare school meteen gaan werken.

Vanwege de verslechterende situatie van Zaïre besloot hij in 1991 naar Europa te gaan waar hij zo’n 7 jaar heeft gewoond, waarvan 4 jaar in Nederland. Tijdens zijn verblijf in Nederland hielp hij zijn vrienden bij de oprichting van Stichting Bambale. In 1998 keerde hij terug naar Congo waar hij sindsdien actief is voor FDSB.
Dankzij het werken voor FDSB weet Bébé inmiddels het een en ander van landbouw en kan hij zonder problemen een bouwwerkplaats leiden en adviseren.
Contacten en gesprekken met andere ontwikkelingsorganisaties hebben geleid tot kennis en inzicht op dit gebied.
Voor Bébé betekent Stichting Bambale: ontwikkeling, behulpzaamheid, contacten, uitwisseling van kennis en ervaring etc.
Hoewel FDSB in materieel opzicht niet zoveel voor hem persoonlijk heeft betekend, heeft Bambale hem wel geholpen met zijn opleiding en zijn intellectuele ontwikkeling. Bébé heeft mede door Stichting Bambale zijn diploma Internationale Betrekkingen kunnen halen.