Albertha te Wierik

Waarom doe ik mee binnen Stichting Bambale?
zralbertha
Lange tijd heb ik mogen leven en werken in Afrika. In die periode heb ik veel moois gezien en ervaren. Ik ben er rijker aan geworden! Naast het mooie, heb ik echter ook minder mooie dingen ervaren. Ik heb diepe pijn ervaren en sporen gezien, achtergelaten door het westerse koloniale verleden. Wellicht liggen daar ook de wortels van de huidige armoede en oorlogen in Afrika.

Enkele jaren geleden heb ik met andere leden van de Stichting de projecten bezocht. Ik was erg onder de indruk hoe mensen, met name vrouwen en kinderen, moeten leven – misschien beter gezegd ‘overleven’. En toch, ondanks de grote armoede en de vaak mensonterende omstandigheden waarin velen moeten leven, is er hoop. Hoop op een betere toekomst. De Congolese bevolking, zo heb ik ervaren, is een krachtig volk. Zij kunnen ondanks armoede ook het leven vieren en samen blij zijn. Ik heb grote bewondering voor de vele vrouwen en mannen die zich inzetten voor een ander Congo. Een Congo waar voldoende voedsel is voor allen, betere behuizing, goede gezondheidszorg, en waar de kinderen naar school kunnen. Zolang het mij gegeven is dat ik hieraan mag en kan meewerken – hoe bescheiden mijn bijdrage ook zal zijn – zal ik dat samen met anderen graag en van harte doen.